Monday, February 13, 2012

Cat bezel - kampungan style


Niat nak me 'nacap' aka touch up bezel seiko monster kuning aku tetap segar walaupun telah hampir 7 bulan berlalu. Banyak juga laman-laman web aku singgah untuk tahu lebih lanjut cara-cara mengecat bezel. Bukannya apa, sekadar menaikkan lagi seri muka jam tersebut. Antara laman web yang aku singgahi ialah Restoring a bezel . Bermula dari itulah aku jadi sedikit berani untuk DIY sendiri ikut kebolehan dan pekakasan yang aku ada.

bahan-bahan yang diperlukan adalah:
1. cat spray tin (gloss atau matt black - aku guna matt balack)
2. Sebatang pencungkil gigi
3. Sehelai kain buruk

Kalau ikutkan panduan yang diberikan, adalah dicadangkan supaya menggunakan cat dari jenis akrilik (kalau kat sini contohnya macam jenis Tamiya) ataupun cat enamel. Aku tak berapa pandai sangat dan belum bersedia nak invest pada cat yang aku nak gunakan 2, 3 titik aja. So, akupun mencuba dengan cat spray aja. Betul, cat tin. Rasanya semua tahu cat sembur tin. Jadi tak payahlah aku letak gambar kat sini. Kebetulan pulak terjumpa balen-balen cat spray lama kat stor apa lagi....

Macam biasa, bersihkan bezel secukup rasa, goncang tin cat sampai penat. Spray terus cat ke dalam penutup tin cat. Tak payah banyak sangat. Gunakan pencungkil gigi dan titiskan pada tempat yang sesuai. biarkan sampai cat kering dan buang sisa cat guna bahagian pencungkil gigi yang sebelah lagi. Kalau hasilannya tak cantik, jangan bimbang, ulang semula untuk hasil yang lebih memuaskan.

Beginilah hasilnya. Aku pun bukannya perfectionist sangat. Kira ok lah bagi level aku nih. Cuma aku rasa agak kurang puas hati pada luminous pip yang kat no 12 tu. maklumlah besar, ada putih pulak kat tengah. Adalah lebih baik sekiranya anda menggunakan eye loop dan pastikan cat betul-betul cair. kalau bergentel hasilannya kurang licin. Setakat ni tak ada masalah cat tertanggal kalau setakat ambil wuduk dan mandi. Maaf lah sekiranya teknik aku ni banyak kelemahannya. Dan juga teknik ni hanya sesuai untuk bezel markers yang tenggelam bukan printed. Sebabtulah dipanggil repainting bezel - kampungan style... Selamat mencuba

6 comments:

  1. Sah kul, bagus idea ni, boleh dijadikan rujukan.

    ReplyDelete
  2. Cikgu zul...Alhamdulillah, boleh la guna pakai klu terdesak yek :)

    ReplyDelete
  3. Dah start dah DIY...nice sharing bro :)

    ReplyDelete
  4. Wali...Sharing is caring hehe :)

    ReplyDelete
  5. good DIY, if mine like that, i just biarkan saja..(sign of a basher) hehehe

    ReplyDelete
  6. Adr bro.. I cuba nak biarkan but I couldn't resist the temptation. Hehe

    ReplyDelete