Tuesday, April 3, 2012

Twinkle twinkle little star Part 2


Catatan jamseh kali ini merupakan sambungan paparan kisah jam misteri yang aku ceritakan pada 25 januari lepas. sebuah jam yang aku pernah katakan berjaya memenuhi kriteria seorang peminat jam divers kental...

Ini adalah jam Orient kedua yang aku miliki. Kali pertama jenis orient divers quartz masa lepas keluar SPM dulu. Seperti yang telah aku war-warkan pada penghujung tahun lepas, memang menjadi sasaran aku tahun ni yang aku nak mencari sebiji jam dress. Alhamdulillah hajat termakbul secara tak sengaja apabila aku terlihat iklan di internet tawaran harga menarik untuk jam ni... Walaupun aku pernah berniat tak akan menyentuh jam bersadur emas atau rose gold tapi akhirnya aku terpaksa tunduk mengalah. Bagi aku yang banyak hobi termasuk hobi kamera ni tak perlulah fikir panjang, apa lagi...zassst. Sebab kalau pikir panjang memang tak akan beli punya haha :)

Jam ni merupakan jam Orient Star dari keluarga Retro Future camera. Design jam ni katanya merujuk seolah-olah sebuah kamera lama zaman silam. Seperti catatan daripada web Orient di bawah ni lebih kurangnya....

Inspired by the image of the 1950s German-made camera.
We ORIENT WATCH CO. LTD. have incorporated the intricate design and ruggedness of the cameras of that era in this exquisite watch. The balance in the central part has the image of the lens, the crown and the crown cover look like a camera shutter and the bezel has been crafted in the image of a camera lens aperture. This unique design conveys the feel of the cameras of the 1950s.

Pada peminat kamera tentu maklum. Pada bezel jam tetera huruf 'r' aka f/stop. Bezel yang boleh diputar seperti jam divers ni agak ketat walaupun memiliki garis-garis bersilang pada sisinya. Power reserve jam ni mampu bertahan lebih 40jam, walaupun indikator power reserve sudah maksimum. Dulu masa mula-mula pakai sibuk jugalah nak mantain power reserve maksimum. Sekarang ni aku dah malas nak fikir, sedar-sedar dah naik dah meter minyak dia....

Mungkin ada yang mengatakan dial jam agak sibuk tapi bila dah terbiasa memang menyeronokkan... Pada dialnya saja ada empat tingkap. Tingkap pada kedudukan pukul 12 mewakili power reserve, pukul 6 mewakili jarum saat, pukul 9 mewakili open heart @ skeleton window dan tingkap pukul 3 pula menunjukkan winding stem yang bergerak-gerak apabila crown diangkat dan dipulas... Dengan tulisan Orient Star gaya retro memang sangat sesuai lagi memikat.

Sebenarnya ada perasaan macam terbanyak pulak aku masukkan gambar kali ini. Tapi nak ditinggalkan macam sayang pulak. Di atas adalah antara gambar favorite aku untuk pos kali ini. Begitu pelahan dan tenang sekali aku meletakkan jam di atas lensa kamera...takut kedua-duanya calar...aduyaiii

Selari dengan musim dial jam beciri 3D seperti jam-jam Casio Edifice. Jam Orient kamera ni turut tak ketinggalan. Cermin jam yang cembung memberikan efek 3D maksimum yang boleh membuatkan pemiliknya pening-pening sayang :)

Jam yang memiliki case yang agak tebal lagi maskulin ini nampak tough bila dipakai. Terdapat juga semacam crown guard yang terletak bersebelahan crown jam. Biarpun begitu ianya lebih banyak diilhamkan seolah-olah shutter kamera...

Walaupun nampak biasa dari kejauhan tapi sebenarnya terdapat garisan-garisan seperti garisan aperture lensa kamera pada dial jam... Alah macam gambar bukak katop intro masa nak mula filem James Bond tu.

Design pada belakang jam juga sangat selesa dengan bentuk curve. case back juga jenis see through. Bagaimanapun case back jam ni diikat dengan 4 skru. Cukuplah dengan 4 sekru, kalau lebih banyak tentulah lebih berat jadinya...

Leather strap jam pula sangat selesa dan memiliki pilihan warna yang menyenangkan. Deployment claps juga disadur rose gold. Disebabkan itulah makanya aku dapat kotaj jam 4 segi tepat. bagi yang membeli tali bracelet, tuan-tuan akan mendapat kotak berbetuk bulat/silinder.

Tak ketinggalan juga gambaran keadaan jam di tangan.

Walaupun jam-jam Seiko sekarang ni banyak mendapat tempat lagi pilihan para peminat jam, model-model Orient juga tak ketinggalan dengan memperkenalkan model-model baru yang bercirikan klasik. Aku pula semacam tersampuk demam rose gold sejak kehadiran jam camera ni. Orient star Retro Future Camera.... Saya mesti pilih !!

9 comments:

  1. Klasik dan retro...tapi ada unsur moden..modernized classic? Apapun, memanglah nampak mahal dan cantik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2...aku minat klasik tapi tak berani nak simpan yang dah lama... Nampak aja macam mahal hehe... sangat sesuai dengan baju batik hehe

      Delete
  2. Pilihan warna rose gold memang memikat, ada gaya tersendiri. Tahniah !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih enche megat... bila agaknya nak dipanggil review jam valjoux... bau-bau kedai dah sampai kat sini hehe

      Delete
  3. Tahniah bro! Cun jam ni. Tak pernah tgk live lg yg rose gold ni. Biasa tgk yg steel saja. Aku berkenan yg model inspired dari kapal terbang tu.

    ReplyDelete
  4. T kasih DJ. Model2 orient star memang ada kelas tersendiri. Wow model aeroplane mmg cun dgn panel 3D...

    kalau nak riki2 model2 orient lawat sini...untuk cari ilham hehe :)

    http://forums.watchuseek.com/f410/omg-show-me-orient-other-than-mako-380414.html

    ReplyDelete
  5. Masih Sering kalah main Poker Online?Ingin gampang menang? Masih Bingung Cari BO Poker Yang Aman & Terpercaya ??

    Di sinilah tempatnya MEJAONLINE, Dengan Server IDN Yang Ternama Situs Taruhan Judi poker Paling Rekomendasi Banget Niih !!!

    - BONUS PERDANA NEW MEMBER :
    DEPO 50RB MENDAPATKAN 10RB
    DEPO 100RB MENDAPATKAN 20RB
    DEPO 250RB MENDAPATKAN 30RB
    DEPO 500RB MENDAPATKAN 40RB
    DEPO 1JUTA MENDAPATKAN 50RB

    - BONUS TURNOVER 0.4% SETIAP HARI SENIN
    - BONUS REFFERAL 20 % DI BAGIKAN SETIAP HARI KAMIS

    - LINK DAFTAR : http://bit.ly/2LOZg01


    INFO LEBIH LANJUT :

    WhatsApp : +855-1679-8223
    LINK : www.mejaonlinezz. com
    LINK : www.mehaonlinezz. net


    Poker Online Tercepat
    Poker Online Terbaik
    Ceme Online
    Domino QQ
    Poker Online Indonesia

    ReplyDelete