Sunday, December 25, 2011

550 edifice replika ?


... Tiba-tiba aku jadi minat nak beli jam Casio Edifice. Mulalah pemburuan bermula. Tapi bila makin lama aku selidik maka pecahlah tembelang. Setelah aku buat penyiasatan sebenarnya memang ada replika Edifice 550 yang ciplaknya 1:1 cuma pembeli harus peka sikit sebelum menyerahkan wang hasil titik peluh mereka. Dua saja parts yang paling mudah nak tahu. Yang pertama, lumi 550 original berwarna biru dan tahan lama. yang tak ori warna hijau. Lumi minute marker pun tak glow berbanding yang asli. Dan stopwatch 1/20 yang terletak dekat kedudukan pukul 6 juga tak berfungsi seperti mana yang sepatutnya iaitu untuk kiraan stopwatch dan sebagai jarum saat. Kat bawah ni aku sertakan klip sebagai panduan kepada yang berminat. Ada juga pendapat mengatakan jam replika pakai PVD coated bracelet. Sedangkan yang ada dalam katelog casio hanyalah rubber dan SS bracelet. Errm gambar kat atas tu jam 550 tak ori :(

7 comments:

  1. sebenarnye da lama bro model ni "direplikakan"...tengok kt fb berduyung2 org jual replika model nh...dalm 2 ratus lebih gak la regenye..yang ori dalam 4 rat kot..tepuk dada tanye jantung mana mau?heheh

    ReplyDelete
  2. ...Memang betul cuma aku aja yg baru tau...haha. Aga retail utk model replika dlm 2 ratus aja. Ori dari semurah rm390-rm550.. Nasib baik lum beli :)

    ReplyDelete
  3. tp yang aq pelik nye model Casio Edifice Chronograph EF-527L-1AVDF yang replika punya ada seller jual harga kt rm300..padahal yg ori kt city time pon baru rm300..ataupon city time....ish...xkan replika kot

    ReplyDelete
  4. ...ermm mmg susah nak cakap laa bro. Skrg ni klu nak beli apa2 brg pn kna ada sikit ilmu sblm msuk kdai, klu tak mmg laa jd lauk. Stahu aku mmg ada supplier yg oper kedai jam imitation tp tpulang pd kdai sama ada nk stick pd falsafah atau kejar duit segera... Pasal jam 527L ko tu...ko da cium belum? Klu ori ada bau pandan tau :)

    ReplyDelete
  5. Antara jam yang paling banyak direplicate dalam market...bahaya...aku smpi dah tawar hati nak beli...mcm tissot prc200 jugak, terlalu banyak imitation

    ReplyDelete
  6. Wali...Mujur zaman ni ada internet so dpt jg kita cari maklumat yg sahih. Hati aku trus tawar nk bli 550 :( Kalaulah ada rakan2 blogger yg boleh list out model2 imitation model mampu milik alangkah baiknya. Kalau utk jam2 harga tinggi tu lain cerita...

    ReplyDelete
  7. Jam ni klu org ckap ori harga bawah RM500 tu pun tipu.casio edifice ni klu original paling rendah RM800.Set dia bg replika kreta F1 kecik tu,manual dia ada gambar mark webber pemandu F1 redbull.

    ReplyDelete