Wednesday, December 14, 2011

Gemuk itu menawan


Lama aku simpan cerita pasal jam ni. Rasanya semua peminat jam di luar sana sudah tahu jam apa yang aku maksudkan. Tak lain tak bukan, Seiko Sumo. Gambar-gambar yang aku hidangkan kali ini juga merupakan antara gambar-gambar terakhir perkhidmatan kamera Panasonic Lumix DMC-FZ28 yang sangat berjasa kepada aku.

Aku pun tak tahu nak cerita dari sudut mana. Dari bahagian jam atau kamera Lumix. Pada aku kedua-duanya hebat. Cuma yang tak sedapnya jam masih ada tapi kamera dah aku jual. Sampai sekarang ni pun kalau korang perasan dalam post-post kat blog aku akan kelihatan daun sirih ataupun objek seperti kayu atau besi buruk. Aku sukakan kontras warna yang terhasil membuatkan gambar kelihatan lebih bersemangat. InsyaAllah dalam post-post akan datang aku akan tunjukkan lokasi di mana aku suka buat penggambaran.

Seperti mana yang ditunjukkan pada dial jam adalah 17hb. Ya, memang betul gambar ini dirakam sekitar 17hb April yang lepas. Antara fakta menarik tentang jam ini juga ia adalah jam Seiko divers aku yang ke-tiga selepas Seiko bullet (orange) dan Seiko Samurai. Demam divers terus merebak sampailah sekarang selepas aku memiliki jam ini. Fakta lain yang anda patut tahu ialah aku dah jual Seiko bullet dan Seiko Samurai.

Jam yang berkaliber 6r15 ni terus memanggil-manggil namaku bila pertama kali aku lihat. Sebetulnya minat pada jam memang dah bertapak lama tapi yang peliknya minat pada Seiko baru mula bercambah sekitar bulan Mac tahun ni. Alangkah baiknya jika minat aku pada jam divers bermula awal 5-10 tahun yang lepas semasa harga jam masih lagi dalam kategori mampu milik dan berpatutan. Jam-jam model JDM ni bukannya tak ada tapi harganya secara konsisten naik tu yang tak berapa sedap....

Jam Seiko Sumo ni kalau ikut pasaran antarabangsa adalah dalam kelas JDM pertengahan bawah. Dan dengan tali getah jelas sekali jam Sumo milik aku ni adalah paling murah jika dibandingkan dengan adik beradiknya yang muka hitam mahupun muka biru. Walaupun begitu aku lebih cenderung memilih warna oren kerana kelihatan lebih garang, sporty dan kadang-kadang terlampau.

Secara fizikalnya jam ni memang besar, tebal dan berat. Nak kata sedap sangat pakai pun biasa-biasa saja macam pakai jam-jam lain juga perasaannya. Memandangkan saiznya yang besar dan tebal, kebarangkalian untuk terhantuk tu memang besar tapi kepada yang memilikinya tentulah pandai menjaga. Satu perkara menarik tentang jam ni juga ialah crown-nya yang bertanda 'S' serta warisan jarum ala Seiko 6105 tu memang memang menawan keluarga bahagia....

Secara keseluruhannya bolehlah dikatakan aku sangat berpuas hati dengan segala pengorbanan yang telah aku lakukan untuk memiliki jam ini. Bagi yang masih memasang impian teruskanlah cita-cita anda tapi adalah lebih baik jika mencuba dahulu kerana saiznya yang agak sasa. Jam yang masih ada pengeluaran ini hanya menunggu masa untuk menjadi lagenda bila pengeluarannya dihentikan. Apa lagi zaaaaaassssssttttt :)

SOLD - 11/03/2013 

12 comments:

  1. congratz bro ... you got it yeah the 6R15 !! good choice it makes you look younger.. pls shoot some lume pictures.. looks damm solid, mau lepas kasi tau yaaa.. hehehe

    ReplyDelete
  2. second brape harga jam ni skrang..

    ReplyDelete
  3. Adr bro... will check if still av the lume pics. I hav 3 orange divers currently in my collection now. That should at least telling others that I am young at heart haha. Will let u know if I want to flip this beauty. And so does ur green alpinist. Let me know if u mau lepassss ;)

    ReplyDelete
  4. Anonymous... Arga 2nd skrg tak tau laa. 6 bulan lepas boleh dapat sekitar rm1.7k

    ReplyDelete
  5. cantik bro shot... aku rasa nak tukar kamera bila ada modal nnt.

    ReplyDelete
  6. Tq Doc. Kamera P&S mcm lumix yg siap zoom memang lebih praktikal utk macro. Cuma kna shot dekat2. Kalau pkai dslr nak kna cari lens yg ssuai utk macro klu tak kna crop laa gmbr...Menyesal pulak jual ari tu :(

    ReplyDelete
  7. bro.. will let you know if ever come across another, its hard to find nowdays our local market... (i guess) it has been my daily basher..the magnetic attraction is strong with this one...let me know if you come across the sarb013 (in target hehehe)

    ReplyDelete
  8. Adr.... There r seller in Mudah that sells JDM Seiko but don't know if it can be trusted. To get another alpinist is a sin hahaha... Wise man knows how to spend thier money wisely right? :p

    ReplyDelete
  9. budak tu jual mahal, kesempatan fella.. hehehe sure since nice & comfy why not & hope this mark the end of my seiko collection.. unless the 3rd generation capture the feel :) look at those tuna 007 & 017/15 ohhh..

    ReplyDelete
  10. Adr...don't say such things. You still young to say it quit... and plz don't mention any new Seiko types here...its forbidden :)

    ReplyDelete
  11. dah sudah dekat 40keping ... hehehe... katakan 1 biji rm2k, 5 biji dah 10k if jual balik used dpt harga sama kira ok...if less i pengsan.. hehehe.. anyway its hobby, can't always win..

    ReplyDelete
  12. Wow or should I say..Life begin at 40... U like it or not, it just started...hehe

    ReplyDelete