Saturday, June 18, 2011

Jam pilihan abah

Selalunya kalau ada barang-barang pos yang berdaftar atau perlukan tandatangan, bapa aku lah yang akan menandatanganinya. Dan disebabkan oleh kekerapan beliau berbuat demikian, barangkali timbul pula rasa seronok. Sampaikan posmen yang hantar barang pun sibuk nak tau apa lah barang yang selalu sampai ke rumah. Memang tidak dinafikan, menerima bungkusan daripada posmen merupakan sesuatu yang sangat ditunggu-tunggu. Bagi aku yang membeli pula, suspen pun ada. Bila dapat aja nombor trekking, tak kiralah EMS, FedEx, poslaju selalunya akan kerap aku cek kat manalah barang-barang tu dah sampai. Dan kebetulan pula hari ni sampai satu bungkusan pos berdaftar yang memang ditunggu-tunggu oleh abah. Bila aku sampai saja rumah, aku tengok kotak da bukak dan jam baru sudah ada di atas almari....
Aku tak sangkalah yang bapa aku pun minat jam. Barangkali beliau tak suka menunjuk sangat minat dia tapi bila da kerap sangat aku bukak internet dan selalu tunjuk-tunjuk jam-jam lama ni timbul pula minat dia agaknya. Setelah puas membelek dan menjelajah seluruh internet maka dia berminat nak membeli jam Seiko 7006 7090 keluaran daini ni. Kalau ikut catatan nombor siri kat belakang jam ini adalah keluaran tahun May 1973...
Jam ni mungkin da ditakdirkan akan menjadi milik bapa aku sebab aku da tengok banyak kali dijual diebay tapi tak ada siapa yang nak beli. Harga taklah mahal sangat tapi barangkali feedback score nya yang sikit membuatkan orang tak berapa sangat yakin membeli dari penjual tersebut...
Lihat sajalah pada jam yang telah di refurbish dengan baik ni. Case jam telah dipolish dengan kemas. Dan sememangnya aku akan membeli yang sudah di refurbish dengan baik saja, maklumlah aku tak pandai pasal bab-bab jam ni. yang aku tau pilih, beli dan belah saja...
Crown yang sedikit tersorok dan crystal/cermin yang sedikit menonjol memanglah ciri-ciri biasa jam-jam zaman tu. Bukanlah aku kedekut sangat nak belikan jam baru, tapi korang pun tahu specs jam sekarang ni yang bila kita berkenan harganya memang tak mampu milik huhu.
Case yang sedikit bulat ni membuatkan jam kelihatan unik ala kura-kura sikit pun ada. Bagaimanapun cermin/crystal yang besegi tidaklah menjadi pilihan abah. Abah lebih sukakan cermin/crystal yang rata. Jarum jam dan minit juga ada sedikit luminous.
DIAL: Original; New re-lumed
SERIAL: 359420 May 1973
HANDS: Original; New re-lumed
CROWN: Original; ” RESTORED ” Polished as newand Brand New Aftermarket Gasket
CASE: Original; ” RESTORED ” Polished as new
BACK CASE: Original; ” RESTORED ” Polished as new and Brand New Aftermarket Gasket
CRYSTAL: Brand-New Aftermarket
BRACELET: Brand-New Aftermarket Class A Seiko Stainless Steel
MOVEMENT: Original; Seiko 7006A Japan Made 19 Jewels. Machine is newly overhauled.
Makin lama aku pandang makin berkenan pulak aku...biasalah, siapa yang tak berkenan dengan jam-jam retro ni...
Beginilah jam tersebut apabila dikenakan pada tangan abah. Tahun ni abah da masuk 69 tahun. Masih steady lagi. Kena lagi dengan jam retro tahun 70an memang cun. Pelik juga bila abah (pesara tentera laut) tak gemar sangat pada model-model divers, tapi aku pulak yang gila jam divers. Mungkin itu adalah sebahagian daripada warisan darah satria yang masih mengalir dalam tubuh aku ni...hehe

Selamat hari bapa, abah
Selamat hari bapa kepada semua yang membaca artikel ini...

4 comments:

  1. Cantik jam ni...bro, boleh bagi link seller?

    ReplyDelete
  2. wali...boleh, apa salahnya...http://shop.ebay.com.my/world_time2011/m.html?_trksid=p4340.l2562

    ReplyDelete
  3. dj...trima kasih. Syukur dpt beli jam lawa ni dengan arga berpatutan

    ReplyDelete